Træning har ikke altid første prioritet når man er taget afsted på ferie, men det kan være rart at holde det vedlige selvom man er afsted. For at gøre det nemmere for dig at få trænet, så har vi her samlet en række tips til hvordan du kan få rørt dig og bruge kroppen, selvom du ikke har adgang til fitnesscenteret ligesom derhjemme. 

Pool

Sjov og underholdning som motion

Måske tænker du ikke over hvor mange skridt du får gået rundt i storbyen, eller hvor meget din puls stiger når du plasker rundt i poolen. Men det er faktisk mere effektiv træning end man umiddelbart skulle tro, og tæller i den grad på motionskontoen. De små ting kan have en stor betydning, og måske kan du vælge at gå ned til restauranten i stedet for at tage en taxa, eller bruge et par ekstra timer med at lege med børnene i poolen. Så får du brugt din krop og vedligeholdt noget træning, uden at gå på kompromis med hyggen i ferien. 

Brug vandflasker som håndvægte 

Har du ikke plads i tasken til håndvægte og træningsmåtten, så behøver det ikke betyde, at du skal undvære træning på hele ferien. Et hotelhåndklæde kan fungere midlertidigt som måtte, og vandflasker kan bruges som håndvægte. Fordelen ved det er, at det er muligt at vælge vandflasker i forskellige størrelser, så træningen også kan varieres efter behov. De store vanddunke med fem og ti liter i kan også bruges som både vægte og kettlebells, så der kan være afveksling i træningen. 

Tjek nærliggende hoteller

Har du fundet et lækkert hotel der har det hele undtagen fitnesscenter, så betyder det ikke nødvendigvis, at du må undvære træningen mens du er væk. Mange hoteller med fitnesscentre tilbyder mod et lille beløb, at man kan komme og bruge deres center, selvom man ikke selv bor der. Det er værd at undersøge, om der er nogle af de hoteller der ligger i nærheden, som har et fitnesscenter du kan bruge, så du kan få trænet kroppen, selvom du er langt fra centeret derhjemme. 

Gåtur på stranden

Træn tidligt

Det er rart når træningen er overstået, og du med god samvittighed kan nyde at dase ved poolen og spise lækker mad resten af dagen. Men det er faktisk ikke kun for samvittighedens skyld, at det er fornuftigt at få trænet tidligt på dagen. I sydens sol bliver det meget varmt tidligt på dagen, og det kan resultere i at træningen kan gøre dig dårlig, og måske endda dehydreret. Træner du derimod om morgenen, så er temperaturerne en hel del behageligere at bevæge sig rundt i. Har du brug for endnu mere inspiration, så kan du lære mere om fitness, sundhed og slankekur på min træningsdagbog